Myjnia do mycia kół HERAKLES jest szczególnie przydatna do mycia układu jezdnego oraz dezynfekcji kół, podwozi i dolnej części burt pojazdów opuszczających np. wysypiska śmieci, fermy drobiu, wyrobiska w kamieniołomach, kopalniach, cementownie, itp. Szczególnie zalecane do zastosowania przy zanieczyszczeniach gliną (np. wyrobiska cegielni).
Technologia pracy i konstrukcja
Tego typu urządzenia myją wykorzystując dużą ilość wody pod niskim ciśnieniem. Ponieważ pracują one w obiegu całkowicie zamkniętym (niezbędne jest jedynie uzupełnianie ubytków) nie wymagają wykonywania przyłącza kanalizacyjnego i uzyskiwania niezbędnych zezwoleń w tym zakresie. Standardowo myjnia składa się z platformy (z burtami ochronnymi) z rolkami obrotowymi oraz zespołem dysz natryskowych i zbiornika retencyjnego gdzie następuje separacja zanieczyszczeń. Zbiornik wyposażony jest w przenośnik zgrzebłowy, który usuwa z niego opadające na dno zanieczyszczenia. Wjazd ciężarówki powoduje naciśnięcie podwójnego pedału automatycznie uruchomiając urządzenie. Koła osi znajdującej się na myjni są obracane przez ustalony, regulowany czas. W tym czasie są one myte z zanieczyszczeń wodą podawaną z zespołu dysz umieszczonych tak, aby oprócz powierzchni czołowych były również myte powierzchnie boczne oraz felgi. Po kolei są myte wszystkie osie pojazdu. Woda podawana jest z wydatkiem ok. 90 m3/godz. a następnie jest zawracana i używana ponownie. Wypłukane zanieczyszczenia opadają do zbiornika umieszczonego pod rampą. Woda po grawitacyjnym oczyszczeniu z zanieczyszczeń jest ponownie kierowana do pomp(y) podających(ej) (patrz OPIS ELEMENTÓW - POMPY) i używana do mycia. Ubytki wody mogą być automatycznie uzupełniane przy użyciu zaworu pływakowego. Opcjonalnym wyposażeniem jest automatyczna pompka zabezpieczająca zbiornik przed przepełnieniem (np. przy intensywnych opadach deszczu). Zanieczyszczenia ze zbiornika są usuwane przy pomocy przenośnika zgrzebłowego.
Opis elementów
1. Platforma myjąca
Wyposażona w jedną parę rolek napędowych do kół. Z boków platformy zamocowane są burty chroniące przed rozpryskiwaniem wody poza pole mycia. Dla celów transportowych są one w łatwy sposób demontowane. Dolna część burt jest wykonana z blachy o grubości 5 mm w celu zabezpieczenia przed uszkodzeniem w wypadku kontaktu z mytym pojazdem. Na burtach tych umieszczone są dysze przy pomocy, których myte są dolne powierzchnie boku pojazdu (do wysokości ok. 1,2 – 1,3 m). W platformie umieszczono zespół dysz wykonanych ze stali nierdzewnej. Dysze te są tak zamocowane, że żadne z ich elementów nie wystają ponad powierzchnię jazdy, aby nie uszkodzić opony pojazdu. Profile platformy są wyposażone w specjalne zakrywane otwory umożliwiające łatwe czyszczenie przestrzeni zamkniętych i przewodów.
2. Zbiornik z przenośnikiem zgrzebłowym zanieczyszczeń
Standardowo usytuowany pod platformą myjącą prostopadle do niej. Wykonany ze stali i zabezpieczony przed korozją przez malowanie. Wyposażony w przenośnik zgrzebłowy zanieczyszczeń stałych. Pojemność czynna zbiornika jest dobierana do wymogów lokalizacji. Pojemność zbiornika i jego usytuowanie ma istotne znaczenie dla spowolnienia przepływu na tyle, aby zanieczyszczenia stałe zdążyły opaść na jego dno skąd są usuwane przenośnikiem zgrzebłowym na zewnątrz. Należy pamiętać, aby stosować zbiorniki o jak największej pojemności. Zbiornik jest wyposażony w specjalne przegrody zmniejszające turbulencję i spowalniające przepływ (ma to istotne znaczenie dla separacji zanieczyszczeń).
3. Pompy
W urządzeniu zastosowano pompę podającą produkcji LFP. Zastosowane pompy są przeznaczone do pracy z wodą zanieczyszczoną zanieczyszczeniami stałymi. Są one zabezpieczone przed przeciążeniem i pracą na sucho. Praca pomp jest nadzorowana przez system kontroli oparty o sterownik EASY firmy Moeller.
4. Systemy kontroli
Na platformie zainstalowane są czujniki mechaniczne.Po rozpoznaniu obecności pojazdu przez czujnik włączają się pompy(a) i rozpoczyna się proces mycia. Po ustalonym (regulowanym) czasie następuje zatrzymanie pracy pomp i rolek a pojazd ustawia się następną osią do mycia. Całość systemu sterowania oparta jest o sterownik EASY firmy Moeller stosowany powszechnie i łatwo dostępny w kraju. Pozostałe zastosowane elementy są również produkcji renomowanych firm światowych. Układ ten pozwala na zmianę konfiguracji pracy urządzenia i przystosowanie go pod potrzeby danej lokalizacji (np. zmiana czasu pracy pomp) oraz odczytanie informacji statystycznych np. o ilości zrealizowanych cykli pracy. Na ekranie są wyświetlane również komunikaty błędów, co znacznie przyspiesza rozwiązywanie problemów w sytuacjach awaryjnych. Wszystkie elementy układu sterowania umieszczone są w specjalnej szafce zabezpieczonej zamkiem przed dostępem osób niepożądanych. Na niej umieszczone są wyraźnie opisane, duże i wygodne przyciski sterowania. Oprócz procesu głównego sterownik zawiaduje pracą modułów opcjonalnych (flokulacji, dezynfekcji i światłami stój/jedź).
5. Opcje
5.1 System fluktuacji
Specjalna pompka, której praca nadzorowana jest przez system kontroli w wyznaczonych odstępach czasu dodaje do wody krążącej w układzie specjalny środek chemiczny (flokulkant), którego zadaniem jest poprawienie stopnia wytrącania zanieczyszczeń oraz przyspieszenie tego procesu. Jego stosowanie jest zalecana zwłaszcza tam, gdzie obciążenie urządzenia jest duże.
5.2 System dezynfekcji
Układ ten stosowany jest w sytuacji, gdy zachodzi konieczność dezynfekcji pojazdu np. przy wyjeździe z wysypisk śmieci lub zakładów recyclingu. Układ ten składa się z pompki oraz dyszy podającej. Cyklicznie do wody krążącej w układzie podawany jest środek dezynfekcyjny. Praca układu jest kontrolowana przez sterownik.
5.3 Światła sygnalizacyjne jedź/stój (zielone/czerwone)
W celu poprawy płynności ruchu na myjni możliwe jest zainstalowanie semafora ze światłami zielone/czerwone. Jego praca sterowana jest przez system kontroli. Zastosowanie tej opcji jest szczególnie pożądane w wypadku mycia dużej liczby pojazdów. Dodatkową zaletą jest wymuszenie niezbędnej przerwy przed wjazdem kolejnego pojazdu na platformę myjącą.
5.4 Szyny prowadzące najazdu/zjazdu
Takie ograniczenie usprawnia najazd przez platformę i utrudnia wzajemne uszkodzenie pojazdu i burty ochronnej. Opcja ta jest szczególnie zalecana przy myciu dużej ilości pojazdów.
5.5 Zabezpieczenie przed przepełnieniem zbiornika
Specjalna pompka wylewająca nadmiar wody ze zbiornika występujący np. w czasie długotrwałych opadów.
5.6 Pozostałe
Barierka zbiornika – barierka zabezpieczająca dla zbiorników zagłębianych. Przykrycie zbiornika – do zastosowania zamiast lub równolegle do barierki.
Szafa sterownicza – specjalna, dodatkowa szafka na szafę sterującą wykonana ze stali nierdzewnej
Podstawowe dane techniczne
Wymiary (DxSxW): - 1,10 x 2,90 x 0,50 m
ze ściankami bocznymi: - 1,10 x 3,66 x 1,80 m
Dane pojazdu:
- max. obciążenie na oś 12,5 tony
- max. rozstaw kół 2,70 m
- max. szerokość pojazdu 3,00 m
System myjący: - pompa wody: DP1 350/100T
Przyłącze elektryczne: - 3x400V / 50 Hz; ok. 6,0 kW
Zbiornik wody
wymiary (DxSxW): - 5,00 x 1,10 x 1,10 m
pojemność robocza: - ok. 4 m3
Uwaga! Podane dane należy traktować, jako orientacyjne. Sultof zastrzega prawo wprowadzania zmian.